אמנות כפעולה יצירתית אינה נוצרת מתוך ריק אלא מסתמכת על הקשריה התרבותיים, החברתיים וההיסטוריים. ככזו, אמנות עכשווית היא תולדה של סביבתה המידית כמו גם על תשתיות קודמות. כשבוחנים מהם מאפייניה של האמנות העכשווית, יש לבחון מהם מאפייניה של התרבות העכשווית במקום ובעידן זה.
אחד המאפיינים הברורים של אמנות עכשווית הוא רב- תחומיות מדיומלית. החל משנות השבעים של המאה העשרים, אמנים החלו לפתח ולגבש הגדרות חדשות לשאלות מהי יצירת אמנות? מהם גבולות האובייקט האמנותי? מהם תפקידי האמן ומה יחסה של היצירה לצופה ולהפך? סוגי מדיה חדשים השתלבו בתהליכי היצירה ושינו את כללי המשחק כפי שקרה גם בשאר תחומי התרבות במאה העשרים.
בהשפעת תרבות הצריכה ההמונית, הלך והתפתח השימוש ברדי מייד (מן המוכן). מרכזיותו של האינדיבידואל היה אחד הגורמים שהשפיעו על פיתוח הפרפורמנס (מיצג), כמדיום לגיטימי להבעה אמנותית. מדיום זה כלל את גוף האמן כחומר ליצירה במקום וזמן מסוימים. וידאו הפך גם הוא למדיום פופולרי שמתייחס לממד הזמן בהרחבה. עידן האינטרנט ותהליכי גלובליזציה מואצים הזינו לתוכני היצירות הקשרים תרבותיים מגוונים והשפה החזותית הפכה יותר ויותר מסועפת ומרובדת. הגדרות האובייקט והתוכן הפכו נזילות יותר. הממד המושגי של יצירת האמנות הפך מהותי יותר.
מאפיינים אלה הבאים לידי ביטוי ביצירת אמנות עכשווית בדרכים שונות. יצירה עכשווית אינה מנסה לייצג אמת ברורה אחת ולכן עלולה לעורר אי הבנה. חבל להתייחס לאי בהירות או מורכבות כאיום אלא לראות בכך הזמנה לדיון הלוקח בחשבון את עמדות הפרשנות השונות ומורכבות החוויה האנושית. הצופה מוזמן לחקור, לשאול וגם להעביר ביקורת.
בארץ ניתן לראות מגוון עשיר של גלריות ומוסדות לאמנות עכשווית, ובמשך השנה מתקיימים אירועי אמנות ותערוכות במתחמים רבים. יריד האמנות צבע טרי הינו יריד האמנות העכשווית הגדול בישראל ומתקיים אחת לשנה בתאריכים ומיקומים משתנים.